Jednocześnie 89 proc. respondentów w badaniu Pracuj.pl jest zainteresowanych wykonywaniem obowiązków w trybie home office, przynajmniej częściowo, także po zakończeniu pandemii. Jak mówi Aleksandra Skwarska, ekspertka Pracuj.pl, w ostatnich dyskusjach o pracy zdalnej najczęściej wspomina się o modelach hybrydowych, preferowanych przez 79 proc. badanych pracowników. 

Systemy motywacyjne opierające się na tradycyjnych benefitach przestały działać. Warto abyście przygotowali własne, opierające się na ciekawych i dostępnych formach benefitów pracowniczych. Pora przyjrzeć się realnym potrzebom pracowników, których życie i potrzeby uległy drastycznej zmianie.

Kolejność poniższych korzyści  jest przypadkowa, nic nie jest mniej lub bardziej ważne. Dlatego polecamy Wam zapoznanie się z całą listą i wybór takich działań, które będą najbardziej dopasowane do oczekiwań Waszego zespołu i możliwości finansowych firmy.

1. Benefit:  Program Wellness

Jeśli Wasz zespół jest rozproszony i nie macie pewności, ile osób korzysta ze stacjonarnych klubów fitness, siłowni czy basenu, zachęćcie pracowników do zainstalowania wspólnej sportowej aplikacji. Rywalizacja w sporcie daje kopa, sprawia, że ludzie mają cel, są zdrowi i mają więcej energii.
Z dostępnych w języku polskim aplikacji wybraliśmy Activy. Jest to mobilna gra, w której pracownicy otrzymują punkty za wykonywane aktywności fizyczne, ich regularność, a opcjonalnie także za dojazdy rowerem do pracy. Jeśli językiem urzędowym w Waszej organizacji jest angielski, tu lista aplikacji, z których możecie skorzystać.

Cele: Poprawa kondycji fizycznej i psychicznej, integracja zespołu

2. Benefit: Wsparcie psychologiczne online

W zdrowym ciele zdrowy duch, ale sport to nie wszystko. Aby ludzie nie podupadali na duchu często potrzebne jest im wsparcie psychologa. Możecie  zatrudnić eksperta lub skorzystać z usług firmy hearme.pl. To grupa doświadczonych terapeutów oraz psychologów, która pomoże Waszym pracownikom zmierzyć się z mentalnymi wyzwaniami i zadbać o kondycję psychiczną.

Cele: Poprawa kondycji psychicznej pracowników, poczucie bezpieczeństwa

3. Benefit: Dofinansowanie posiłków – Lunch w pracy

Nie każdy ma przygotowany posiłek do odgrzania w domu. Większości pracowników nie stać na zamawianie posiłków z dostawą, lub po prostu woli zaoszczędzić. Jeśli codziennie płaciliby za dostawę 7 zł to w skali miesiąca wydaliby 140 zł tylko za dowóz. Gotowanie z kolei zabiera wiele czasu. Stąd statystyka: 60% pracowników je zimne przekąski zamiast obiadu. Z pewnością nie wpływa to pozytywnie na ich wellbeing i zdrowie. Możecie zaproponować pracownikom dofinansowanie do posiłków w naszej wirtualnej stołówce. W Lunching pracownicy nigdy nie płacą za dostawę. Możemy wspólnie wybrać restauracje, które znajdą się w menu Waszych pracowników. Do aplikacji mogą mieć dostęp wszyscy pracownicy, bez względu na to skąd pracują. Jeśli zastanawiacie się, ile kosztuje takie dofinansowanie posiłków i z jakich ulg możecie skorzystać tu znajdziecie wszystkie odpowiedzi.

Cele: Poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego pracowników, wzmocnienie więzi z pracodawcą, oszczędność pieniędzy i czasu pracowników

4. Benefit: Wsparcie rozwoju zawodowego

Pracownicy w firmach różnej wielkości, od małych firm po duże przedsiębiorstwa chcą zdobywać nowe umiejętności i rozwijać się zawodowo. Zaoferujcie pracownikom udział w branżowych konferencjach, warsztatach, może studiach podyplomowych. W sieci jest również wiele bezpłatnych kursów. Wystarczy, że dacie pracownikom wolny czas, aby mogli wziąć w nich udział. Jeśli nie macie czasu na poszukiwania odpowiednich kursów, zaproponujcie, aby pracownicy sami zgłaszali pomysły i potrzeby. Taka propozycja może się okazać strzałem w dziesiątkę  i na pewno zostanie doceniona.

Cele: Wzmocnienie poczucia własnej wartości, zwiększenie kompetencji zawodowych

5. Benefit: Pomoc w aranżacji przestrzeni do pracy

Pracując z domu pracownicy często wykonują obowiązki z kuchni lub przy wspólnym rodzinnym stole. Być może ich mieszkania są za małe, aby urządzić się lepiej lub po prostu nie mają do tego talentu lub zapału. Możecie zafundować pracownikom indywidualne aranżacje przestrzeni do pracy z architektem lub warsztaty, podczas których nabędą umiejętności, aby sami poprawić jakość swojego domowego biura.
Dobrze jest na przykład wydzielić miejsce przy ścianie, na której pracownik może zawiesić grafiki firmowe. Możesz wówczas przesyłać pracownikom inspirujące cytaty do wydrukowania opatrzone logo firmy.

Cele: Lepsza organizacja pracy, wzmocnienie więzi z pracodawcą

6. Benefit: Namacalny prezent

Dla pracowników zdalnych, którzy czasami istnieją w czysto cyfrowym świecie, rzecz otrzymana do ręki może stanowić nieocenione połączenie z firmą i współpracownikami. To jednak dobra opcja tylko w przypadku dużego budżetu. Może to być odzież, szkło, gadżet na biurko. Jeśli nie stać firmy na zakup prezentu dla wszystkich, możecie dać prezenty zwycięzcom pracowniczych quizów lub zawodów sportowych, na przykład za największy dystans wśród biegaczy posiadających aplikację Activy. Macie już kolejny powód, dla którego pracownicy będą chcieli dołączyć do grupy sportowców. Jeśli zdecydujecie się na prezenty, to niech to będzie coś jakościowego, co na długo zagości w domu pracownika. Niskiej jakości gadżety, które znamy z firmowych eventów szybko wylądują w koszu, zostaną zapomniane i zaśmiecą planetę. Nie o taki efekt nam chodzi.

Cele: Wzmocnienie więzi z pracodawcą,

7. Benefit: Mobilne biurka

Wiele osób mających siedzący tryb pracy narzeka na schorzenia kręgosłupa i problemy z postawą . Możecie zapewnić Waszym pracownikom biurka stojące nie tylko w biurze ale również na home office. Polecamy Wam biurka mobilne, które są lekkie. Można je postawić wszędzie i pracować przy nich zarówno na stojąco jak siedząc na podłodze czy fotelu. Kiedy pandemia się skończy biurka mobilne pracownicy mogą zabrać ze sobą do biura, aby tam z nich korzystać. Pomysł z biurkiem podsunęła nam firma Standsome.

Cele: Poprawa kondycji fizycznej, lepsza organizacja miejsca pracy

8. Pomoc w prywatnych obowiązkach 

W domu, oprócz pracy zawodowej, trzeba zająć się gotowaniem, sprzątaniem i opieką nad dziećmi, by wymienić tylko kilka priorytetów. A ponieważ przestrzeń domowa jest wykorzystywana o wiele intensywniej niż to było przed pandemią, powiedzmy wprost: brud i bałagan rosną w oczach, a dzieci zamiast grać w piłkę oglądają telewizję. To wszystko przytłacza Wasz zespół i powoduje wiele frustracji. Możecie im pomóc:

  • finansując  opiekę na dziećmi
  • wyznaczając dodatkowe dni wolne, podczas których pracownicy mogą bez poczucia winy zająć się dziećmi i domem
  • oferując serwis sprzątający. Czyste miejsce pracy  z pewnością posłuży skupieniu i koncentracji.
  • oferując usługi Concierge – czyli asystenta, który zrobi zakupy w dowolnym sklepie, aptece czy piekarni, dostarczy je pod drzwi,  zaniesie lub odbierze rzeczy z pralni i zajmie się innymi drobnymi zadaniami. Tu polecamy aplikację Ask Henry.

Cele: Poprawa kondycji psychicznej, wzmocnienie więzi z pracodawcą, lepsza organizacja dnia pracy

9. Benefit: Wspólny cel wyższy

Możecie zachęcić pracowników do wzięcia udziału we wspólnych akcjach charytatywnych, na przykład w organizacji zbiórki  dla dzieci na święta, udziale w WOŚP lub marszu klimatycznym. Nie brzmi jak korzyść dla pracownika? Przeciwnie. Badania naukowe pokazują, że działalność filantropijna podnosi poziom zadowolenia z siebie i życia, daje energię do działania, zespala zespół i wzmacnia poczucie sensu i własnej wartości.

Cele: Poprawa kondycji psychicznej, wzmocnienie więzi z pracodawcą, integracja zespołu

10. Benefit: Mniejsze rachunki za internet

Dostęp do wiFi jest konieczny do wykonywania pracy. W przypadku home office pracownicy zazwyczaj korzystają ze swojej domowej sieci. Możecie zapewnić pracownikom bezpłatny internet. Jeśli nie możecie ufundować pełnego pakietu wynegocjujcie z lokalnym usługodawcą rabat dla wszystkich pracowników. Mniejsze rachunki zawsze są mile widziane.

Cele: Oszczędności dla pracownika, wzmocnienie więzi z pracodawcą

11. Benefit: Rabaty jak dla VIP ów

Jeśli chcecie, aby pracownicy poczuli się wyjątkowo, możecie przygotować dla nich rabaty na zakupy i usługi u wybranych dostawców, z których często i chętnie korzystają. Polecamy przeprowadzenie wcześniej ankiety wśród pracowników, aby sprawdzić ich potrzeby.

Cele: Oszczędności dla pracownika, wzmocnienie więzi z pracodawcą

12. Benefit: Tradycyjna opieka medyczna

Zapewnienie dostępu do bezpłatnej opieki medycznej dla całej rodziny to podstawowy benefit, który da Waszym pracownikom poczucie bezpieczeństwa. To jedna z najbardziej popularnych form benefitów pracowniczych.

Cele: Poprawa zdrowia, poczucie bezpieczeństwa, wzmocnienie więzi z pracodawcą

13. Benefit: Grywalizacja

Mówimy tu o zdrowym współzawodnictwie, które służy integracji i komunikacji wewnątrz firmy. Część czasu pracy pracownicy spędzają wpatrzeni w smartfony sprawdzając ulubione aplikacje. Jeśli podsunięcie im coś ciekawszego to z pewnością zyskają na tym nie tylko oni ale i firma. Zamiast otworzyć Instagram czy Facebook wezmą udział we wspólnej grze lub quizie. Znaleźliśmy dla Was dwie ciekawe anglojęzyczne apki:  Quizbreaker oraz Watercoolertrivia. Po polsku o grywalizacji dowiecie się więcej od ekspertów z firmy Grywit, która może przygotować dla Was specjalny program. Podobnie jak Lunching, Grywit otrzymał certyfikat Wellbeing Institute.

Cele: Integracja zespołu, wzmocnienie więzi z pracodawcą

14. Benefit: Rozrywka w czasie wolnym

Dopóki trwa pandemia to najlepszymi propozycjami na zapewnienie pracownikom rozrywki w wolnym czasie są dostęp do Netflix, HBO lub Apple TV. Niedługo jednak będą dostępne również inne opcje, takie jak siłownie, baseny, kina, hotele, kręgle i masa innych sposobów na spędzenie wolnego czasu solo, z rodziną lub współpracownikami.

Cele: Wzmocnienie więzi z pracodawcą, poprawa nastroju 

15. Benefit: Zorganizowane przerwy na Lunch

Istnieje wyraźny związek między osobistymi więzami między członkami zespołu a ich poziomem zaangażowania w pracę. Niedawne badanie Gallupa wykazało, że przyjaźnie w pracy zwiększają satysfakcję pracowników o 50%, podczas gdy osoby, które opisują siebie jako najlepszego przyjaciela kogoś w pracy, są siedmiokrotnie bardziej zaangażowane. W tym podcaście Brand Builder, ekspert ds. zaangażowania Jason Nazar, wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje. 

A to nasz rada: bez względu na to, czy pracownicy korzystają z Lunching, innej aplikacji czy też gotują sami, powinni mieć możliwość wspólnego zjedzenia posiłku, choćby tylko online. O tym, jak to zorganizować i co dzięki temu zyskacie przeczytacie na naszym blogu.

Cele: Integracja zespołu, zwiększenie więzi z pracodawcą, lepsza organizacja dnia pracy



Choć nie jest to typowy benefit nie zapominajcie o docenianiu i chwaleniu Waszego zespołu. Przeczytajcie wyniki badania “Indeks Doceniania” przeprowadzonego przez PreeShare, AmRest i HRM Institute, zebrane przez Maję Gojtowską.

Docenienia i zauważenia potrzebują w szczególności pracownicy w trybie home office. Pracują sami, bez możliwości szybkiego feedbacku. Nawet jeśli to dla Was oczywiste, że pracownik zrobił kawał dobrej roboty, powiedzcie mu to telefonicznie, w mailu, pokażcie jego sukces na firmowym forum. Ale nie tylko wyniki sprzedażowe czy skończony projekt mogą być powodami do wyróżnienia pracownika. Możecie wstawić czyjeś zdjęcie na firmowych social mediach i przypomnieć jego pierwszy dzień w pracy lub inną fajną okazję. 
Jeśli chcecie zaangażować więcej środków i czasu w docenianie pracowników i przekazywanie feedbacku możecie  skorzystać z profesjonalnych aplikacji takich jak Kazoo.

Chętnie uzupełnimy listę o Wasze pomysły 🙂

Zespół Lunching.pl