Kiedy myślimy o czynnikach wpływających na efektywność naszej pracy, pierwsze przychodzą nam do głowy zazwyczaj odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie zawodowe. Zdecydowanie mniej uwagi poświęcamy jedzeniu, a to właśnie ono jest paliwem napędowym całego organizmu. Co zyskujemy, dbając o jakościowe posiłki w pracy?

Dlaczego dobre odżywianie w pracy jest tak ważne?

Odpowiednio zbilansowana dieta pozytywnie wpływa m.in. na koncentrację, poziom energii, a także na zdolność podejmowania racjonalnych decyzji biznesowych. Chcąc utrzymać w pracy jak najwyższą produktywność, powinniśmy zatem zrezygnować z dotychczasowych, często negatywnych zwyczajów żywieniowych i skupić się na dostarczaniu organizmowi jakościowych składników odżywczych. Musimy jednak pamiętać, że w zależności od rodzaju wykonywanej pracy (fizyczna lub biurowa), potrzeby żywieniowe każdego z pracowników będą nieco inne. Skąd wiedzieć, ile kalorii dziennie powinniśmy spożywać?

Potrzeby żywieniowe pracowników a rodzaj wykonywanej pracy

Zapotrzebowanie kaloryczne to ilość energii zawartej w pożywieniu, jakiej nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. W ciągu całego dnia spalamy określoną liczbę kalorii, którą nazywamy całkowitą przemianą materii. Znając swoje zapotrzebowanie kaloryczne, możemy obliczyć, jak dużo powinniśmy jeść, by utrzymać dobre samopoczucie oraz prawidłową masę ciała. Wysokość podaży kalorycznej jest kwestią indywidualną i w dużej mierze zależy od codziennej aktywności fizycznej.

Pracownik, który przynajmniej osiem godzin spędza za biurkiem, będzie potrzebował mniej jedzenia niż osoba będąca w nieustannym ruchu. Dlaczego odpowiedni bilans kaloryczny jest tak istotny? Bo odpowiednia podaż kalorii oraz zdrowa dieta wpływają na produktywność w pracy oraz obniżają liczbę absencji chorobowych. Dostarczając organizmowi pełnowartościowy posiłek, zmniejszamy także ryzyko ogólnego zmęczenia, zaburzeń koncentracji i gorszego samopoczucia.

Posiłki profilaktyczne

Według przepisów Kodeksu pracy osobom, które wykonują swoje obowiązki w warunkach szczególnie uciążliwych, przysługują nieodpłatne napoje i posiłki profilaktyczne. To, czy pracodawca musi zapewnić ten posiłek, zależy jednak od rodzaju wysiłku fizycznego oraz wysokości temperatur w miejscu pracy. Kto zatem może zostać beneficjentem posiłków profilaktycznych?

  • Osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną, których wydatek energetyczny sięga: powyżej 2 000 kcal u mężczyzn i 1 100 kcal u kobiet.
  • Osoby, które pracują w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie utrzymywana temperatura wynosi mniej niż 10°C lub więcej niż 25°C .
  • Osoby pracujące na otwartej przestrzeni w zimie, które w związku z koniecznością wykonywania swoich obowiązków służbowych spalają w samej pracy powyżej 1 500 kcal (mężczyźni) lub 1 000 kcal (kobiety).

Pamiętaj, że posiłek profilaktyczny powinien składać się z co najmniej jednego dania gorącego o wartości kalorycznej przynajmniej 1 000 kcal, zawierającego ok. 50-55% węglowodanów, 30-35% tłuszczów i 15% białka.

Jeśli chcesz wprowadzić w swojej firmie benefit żywieniowy dla wszystkich pracowników, przeczytaj, dlaczego warto postawić na Lunching.pl.

Rodzaj pracy a zapotrzebowanie kaloryczne

Rodzaj wykonywanej pracy determinuje nasze zapotrzebowanie kaloryczne. Im więcej ruchu, tym więcej jedzenia będziemy musieli dostarczyć organizmowi, aby ten pracował jak najbardziej efektywnie.

Praca fizyczna

Jeśli wykonujesz pracę fizyczną, Twoje posiłki powinny być syte i kaloryczne. Pamiętaj, że obfita kaloryka nie powinna równać się codziennym obiadom typu fast food. Możliwości organizacji pożywnych posiłków w pracy jest o wiele więcej! Wybieraj zdrowsze alternatywy, które dostarczą organizmowi bogatych składników odżywczych. Zamiast frytek zjedz gotowane ziemniaki, ryż lub kaszę, a smażone mięso zamień na potrawy z piekarnika. Nie zapominaj również o codziennej porcji warzyw. Niezależnie od postaci, w jakiej po nie sięgniesz, dbaj o nawyk dołączania zieleniny do każdego posiłku.

Praca biurowa i stojąca

Jeśli wykonujesz swoje obowiązki na siedząco lub na stojąco, Twój wydatek energetyczny jest na dużo niższym poziomie niż u osób pracujących fizycznie. Wynika to z faktu, że potrzeby żywieniowe pracownika zależą od rodzaju jego pracy. Nie oznacza to jednak, że praca umysłowa nie męczy wcale. Wręcz przeciwnie – organizm również spala kalorie, ale robi to wolniej. Z tego względu pracownicy spędzający większość dnia na siedząco powinni wybierać posiłki lekkostrawne, bogate w produkty z dużą zawartością witamin. To szczególnie ważne, ponieważ praca w jednej pozycji powoduje senność i znużenie, a te w konsekwencji skutkują rozkojarzeniem oraz ogólną dekoncentracją.

Lunching.pl – sposób na pełnowartościowe posiłki

Niezależnie od tego, w jakich warunkach pracujesz, nie rezygnuj ze spożywania zbilansowanych posiłków. Odpowiednia dieta znacząco wpływa na produktywność oraz korzystnie oddziałuje na wydajność umysłową. Nie lubisz lub nie masz czasu na gotowanie? Nic straconego! Nie musisz przecież być mistrzem sztuki kulinarnej, by codziennie rozsmakowywać się w zdrowych i smacznych posiłkach. Skorzystaj z platformy Lunching.pl, która umożliwia zamawianie jedzenia prosto do biura lub pod drzwi Twojego mieszkania. Szeroki wachlarz dostępnych w serwisie restauracji umożliwia wybór dań dostosowanych do indywidualnych preferencji. Pamiętaj, że jako pracownik nie ponosisz kosztów dostawy, a za wszystkie swoje zamówienia płacisz zbiorczo tylko raz w tygodniu. Tak, to takie proste! J

Przeczytaj również: Jak zapewnić posiłki dla pracowników zakładu przemysłowego w trakcie pandemii i po jej wygaśnięciu?

Chcesz dowiedzieć się, jak wprowadzić taki system zamawiania swoich posiłków w swojej firmie? Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy wspólnie wypracować!