Jeśli do tej pory pracowałaś/-eś tylko z biura, to obowiązkowe w ostatnim czasie przejście na home office prawdopodobnie jest dla Ciebie dużym utrudnieniem. Znacznie mniej wygodne stanowisko pracy, słabsze łącze, obecność domowników (tyle miła, co kłopotliwa w godzinach pracy). No i przygotowywanie posiłków.

To właśnie na jedzeniu w czasie pracy zdalnej skupiamy się w tym artykule. Chcemy podpowiedzieć Ci, jakie nawyki wypracować, by zdrowo i przemyślanie odżywiać się także teraz. I by na myślenie o jedzeniu nie poświęcać zbyt wiele czasu.

Praca w domu nigdy nie będzie taka jak w biurze…

Nie odwiedza Cię Pan Kanapka, nie ma owocowych śród, znajomi z pracy nie przynoszą ciast i słodyczy z okazji urodzin. Raczej nie znajdziesz w okolicy czynnej stołówki czy maszyn vendingowych ze słodyczami. I być może boisz się zamawiania posiłków z dostawą (o tym, że wcale nie musisz, napisaliśmy tu). O gotowe posiłki w czasie pracy zdalnej jest po prostu trudniej.

Do tego, pracując zdalnie, starasz się maksymalnie skupić. A to z kolei sprawia, że zapominasz o przerwach. Nie wychodzisz po kawę ani po wodę, bo nie ma z Tobą współpracowników i po prostu nie szukacie pretekstu, by wstać od biurka. Przygotowany w godzinach pracy obiad (w końcu do kuchni tak blisko) jesz przed komputerem albo nie jesz go wcale – bo nie ma czasu na gotowanie i nie chcesz samodzielnie pokrywać całego kosztu dostawy.

W efekcie pracujesz mniej efektywnie, męczysz się i kończysz dzień w słabym nastroju. A nie poprawia go fakt, że możliwości wyjścia z domu są w tym momencie ograniczone. W trudnym czasie musisz o siebie zadbać bardziej niż kiedykolwiek, a dobre odżywianie jest do tego punktem wyjścia.

… ale może być równie wydajna

Zwłaszcza jeśli będziesz dobrze jeść i będziesz się od niej rzadziej odrywać. By Ci w tym pomóc, poniżej zebraliśmy:

7 dobrych zwyczajów żywieniowych na home office

Myj ręce przed jedzeniem!

To zasada, której nie musimy chyba nikomu tłumaczyć.

Jedz posiłki regularnie

Jeśli miałaś/-eś do tej pory dobre nawyki związane z porami posiłków w biurze, nic nie stoi na przeszkodzie, by przenieść je domu. Śniadanie jedz – jak dotąd – przed rozpoczęciem pracy albo po pierwszym statusie. Na co dzień jesz w biurze drugie śniadanie/brunch? Nie zapominaj o nim w domu. O stałej porze wychodzisz ze współpracownikami do kuchni? Trzymaj się tej godziny i teraz. Możecie wspólnie ogłaszać wyprawę na obiad przez Teamsy, Slacka czy inne narzędzie, z którego korzystacie.

Regularne przyjmowanie posiłków oszczędzi Ci rewolucji w układzie pokarmowych i pomoże wypracować stały rytm pracy.

Pij wodę

Niby „oczywista oczywistość”, ale w domu łatwiej o tym zapomnieć. Bo nie wychodzisz do kuchni po wodę/kawę/herbatę ze znajomymi z biura. Omówmy się – to jest pretekst do tego, by choć na chwilę oderwać się od komputera.

By nie odwodnić się w czasie home office, postaw w zasięgu wzroku butelkę z wodą i sięgaj po nią regularnie. Możesz też korzystać z aplikacji przypominających o piciu wody, np. Hydro czy Water Your Body.

Nie gotuj w trakcie pracy

Tak, do kuchni masz teraz znacznie bliżej. Być może właśnie w niej pracujesz 😊 Jednak odrywanie się od pracy kilka razy w ciągu dnia, by przygotować posiłek, sprawia, że rytm pracy miesza się z tym domowym. Możliwe, że w efekcie będziesz pracować jeszcze dłużej, bo nie uda Ci się zmierzyć, ile czasu poświęcasz na gotowanie, a ile na pracę. Możesz to rozwiązać na 2 sposoby:

  1. Traktuj gotowanie jako rozluźniający rytuał na czas po pracy i po prostu przygotuj wszystkie posiłki na kolejny dzień poprzedniego wieczora. Jeśli gotujesz dla wszystkich domowników, „kaliber” posiłków to kolejny powód, by nie przygotowywać ich w ciągu dnia.
  2. Zamów jedzenie z dostawą. Teraz możesz zamawiać przez Lunching obiady do domu. Ale nie tylko obiady – będziemy też dostarczać produkty pierwszej potrzeby. O tym, jak działamy w czasach kwarantanny, przeczytasz tutaj.

Przygotuj sobie zdrowe przekąski

Nawet jeśli uprawiasz sport, to wciąż – odkąd nie wychodzisz do pracy – ruszasz się mniej. Dlatego warto właśnie teraz zrezygnować ze słodyczy. Miej pod ręką owoce albo bakalie i sięgaj po nie, kiedy zgłodniejesz między posiłkami.

Posiłki z najbliższymi zostaw na czas po pracy, chyba że umiesz się wyłączyć

W czasie home office wybitnie trudno jest zachować work life balance. Jeśli potrafisz oderwać się na chwilę od pracy, zupełnie wyłączyć myślenie o niej, a później równie szybko znów skupić na zadaniach, śmiało jedz obiad z domownikami/współlokatorami. Jeśli jednak trudno Ci wyrwać się z procesu myślowego, zjedz w swoim „kącie do pracy”. W takiej sytuacji zastosuj się jednak do poniższego punktu:

Wyłącz wszystkie ekrany, kiedy jesz

Korzystanie z urządzeń w trakcie jedzenia może Ci się wydawać oszczędnością czasu, ale nie ma nic wspólnego z komfortem psychicznym i zdrowiem. Nawet jeśli jesz posiłek w samotności, nie pracuj w tym czasie. Wyłącz monitory i ekrany, staraj się skupić na obiedzie. Przeglądanie aplikacji czy maili w trakcie posiłku jest podwójnie niezdrowe. Po pierwsze, w jednym ze swoich zaleceń na czas pandemii NFZ zaleca odstawienie telefonów i innych urządzeń elektronicznych na czas posiłku. Właśnie dlatego, że mogą przenosić bakterie oraz wirusy. Po drugie, kiedy zaglądasz do telefonu czy komputera w czasie jedzenia, kolory emitowane przez ekrany powodują wydzielanie się w Twoim mózgu dopaminy. To zaburza „przepływ” informacji między mózgiem i żołądkiem. W dalszej kolejności sprawia, że jesz więcej lub mniej niż potrzebujesz.

Trzymaj się zdrowo i dbaj o siebie!