W ciągu najbliższych trzech lat na polskim rynku może zabraknąć nawet 1,5 mln pracowników. Tak przynajmniej wynika z prognozy dokonanej przez Trenkwalder Polska na początku tego roku. Obecnie wiele firm walczy z niedoborem kadrowym, który dotyczy zarówno niewykwalifikowanych pracowników, jak i specjalistów o wysokich kompetencjach. W obliczu dużej konkurencji i zaciekłej walki o talenty pracodawcy szukają sposobów na przyciągnięcie uwagi potencjalnych kandydatów. Poza atrakcyjnym wynagrodzeniem stawiają również na dodatki pozapłacowe. Jakie benefity pracownicze będą wspierać proces rekrutacji? I jak o nich mówić w obrębie ogłoszeń o pracę? 

Rekordowe plany rekrutacji 

W pierwszym kwartale 2022 roku na portalu Pracuj.pl opublikowano aż 310 tys. ogłoszeń o pracę. Z kolei w kwietniu zamieszczono ich ponad 95 tys., co stanowi 31-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. To pokazuje, z jak dużym popytem na pracowników mamy obecnie do czynienia. Kandydaci mają jednak coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania co do przyszłych warunków zatrudnienia. Zaostrza się więc rywalizacja między firmami, które prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych ofert, a także wymyślaniu ciekawych benefitów pracowniczych i kampanii rekrutacyjnych. 

95%

pracodawców posiada plany rekrutacyjne na 2022 rok (raport Hays Poland)

Nie więc ma wątpliwości: rynek pracownika trwa w najlepsze. Nawet w obliczu ostatnich wydarzeń, po których część specjalistów wróżyło jego koniec. Rąk do pracy brakuje natomiast w różnych branżach: od budowlanej, po IT. Dużym problemem jest również pozyskanie pracowników sezonowych i dorywczych. Pomimo podnoszenia stawek chętnych nadal brakuje, z czym zresztą liczą się firmy. Z Raportu Płacowego Hays wynika, że nawet 74% pracodawców spodziewa się trudności w procesach rekrutacyjnych. 

Wiele osób sądziło, że luka na rynku zostanie wypełniona poprzez rekrutację cudzoziemców do pracy. W maju liczba ofert pracy dla obcokrajowców wzrosła o 35-50%. Ponadto, według  Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej od wybuchu wojny w Ukrainie zatrudnienie znalazło ponad 180 tys. uchodźców. Problemem może być jednak nadal bariera językowa czy kwestia przepisów dotycząca zatrudniania obcokrajowców. Jednocześnie należy pamiętać, że ponad 100 tys. mężczyzn wyjechało z Polski, aby bronić swojej ojczyzny. Dotychczas byli oni zatrudnieni m.in. w przemyśle, budownictwie czy transporcie. 

Benefity pracownicze – jak wspierają proces rekrutacji? 

Pomimo tego, że benefity pracownicze mogą stanowić wabik dla potencjalnych kandydatów, to nie zastąpią adekwatnie wysokiej pensji. Atrakcyjne wynagrodzenie nadal pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o zmianie zatrudnienia lub pozostania u dotychczasowego pracodawcy. Niemniej, w sytuacji gdy firmy oferują pensję na podobnym poziomie, ciekawe i odpowiadające na potrzeby benefity pracownicze mogą zaważyć w podjęciu decyzji kandydata. 

69%

pracowników otrzymuje w pracy benefity firmowe (raport Hays Poland)

62%

osób odczuwa satysfakcję z pakietu świadczeń pozapłacowych (raport Hays Poland)

Nie należy zapominać, że benefity pozapłacowe stanowią również jeden z elementów kultury organizacyjnej firmy. Tym samym mogą wpływać na wizerunek pracodawcy, a także przekładać się na dobrą atmosferę w zespole (o ile ich funkcją jest integracja i wzmacnianie relacji). Według badań Pracuj.pl “Nowe oblicza pracy”, poza chęcią zarabiania więcej (65%), to właśnie poczucie niedocenienia (25%) czy zła atmosfera (17%) motywują do zmiany zatrudnienia. 

Obecnie wiele firm zmaga się również z presją płacową, spowodowaną m.in. rosnącą inflacją. Tak, jak podkreślono: benefity pracownicze nie zastąpią odpowiednio wysokiej pensji, mogą jednak wspierać budżet np. w ramach codziennych wydatków. Nie bez powodu w kampaniach rekrutacyjnych Amazona od wielu lat akcentowana jest informacja o dostępie do posiłków za 1 zł. 

Jakie benefity dla pracowników będą więc wspierać rekrutację? Część dodatków pozapłacowych takich, jak prywatna opieka medyczna, karta sportowa czy ubezpieczenie są postrzegane jako standard na rynku pracy. Nie przyciągną więc uwagi kandydatów, niemniej ich brak w ofercie może działać demotywująco. Z tego względu coraz więcej firm sięga po oryginalne benefity pracownicze, takie jak np. nielimitowany urlop czy usługi concierge’a w biurze. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, aby dodatki pozapłacowe odpowiadały na potrzeby potencjalnych kandydatów i dotychczasowych członków zespołu. Benefity firmowe mają bowiem na celu nie tylko wspierać rekrutację, ale i zapobiegać rotacji. 

Przykłady benefitów pozapłacowych, które mogą wspierać rekrutację 

Co istotne, atrakcyjne benefity dla pracowników nie muszą wiązać się z ogromnymi kosztami dla firmy. Bardzo często potencjalni kandydaci oczekują po prostu większej elastyczności. Dobrym przykładem może być obecnie możliwość pracy hybrydowej. Według badania Pracuj.pl ponad 44% kandydatów (którzy do tej pory mieli opcję home office) niechętnie aplikuje do firm, które wymagają wyłącznie pracy stacjonarnej. W kwestii powrotu do biura warto więc wykazać się większą elastycznością. 

Wśród przykładów benefitów pozapłacowych, które mogą przyciągnąć uwagę kandydatów, z pewnością należy wymienić wszelkie rozwiązania, wspierających rozwój zawodowy. Poza dofinansowaniem szkoleń i kursów, może to być również możliwość przeznaczenia określonej ilości czasu pracy na realizację własnych projektów. Przykładem może być Google, którego zespół w danym limicie czasu (20%) może rozwijać własne pomysły. Więcej o tym, jakie korzyści niesie to dla pracowników i firm, dowiecie się z artykułu poświęconego motywacji pracowników

Do przykładów benefitów pracowniczych, które wspierają obecnie rekrutację, należy zaliczyć wszelkie rozwiązania, wpływające na wellbeing. I to w wymiarze holistycznym. A zatem poza rozwiązaniami w aspekcie zdrowotnym (np. rozszerzony pakiet opieki medycznej, dostęp do pomocy psychoterapeytycznej) ważny jest również wellbeing finansowy. Część benefitów pracowniczych pozwala na spore oszczędności (np. dopłaty do dojazdów czy dofinansowanie posiłków) lub stanowi wsparcie w trudnym okresie (np. niskooprocentowane pożyczki czy bezpłatne usługi prawne).

Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że dodatki pozapłacowe powinny odpowiadać na realne potrzeby kandydatów. Dlatego nawet wśród dotychczasowych pracowników warto sprawdzać, jakim zainteresowaniem i opinią cieszy się obecny pakiet benefitów. 

Ciekawe benefity pracownicze 

Jakie benefity pracownicze pozwolą się wyróżnić na tle tysięcy ogłoszeń o pracę? Coraz częściej firmy decydują się na wdrożenie oryginalnych dodatków pozapłacowych, które mają na celu intrygować i przyciągać uwagę kandydatów. Do ciekawych benefitów pracowniczych można zaliczyć m.in.: 

  • masaż w biurze, 
  • usługi pralnicze z bezpłatnym odbiorem i dowozem,
  • 1 zł za każdy kilometr przejechany w drodze do pracy, 
  • firmowe zespoły sportowe, 
  • nap roomy w biurze, 
  • dodatkowe płatne dni urlopowe (np. w dzień urodzin), 
  • workation (wynajem apartamentów w wakacyjnych kurortach i udostępnianie ich do pracy zdalnej). 

Oryginalny pakiet benefitów może wzbudzić zainteresowanie potencjalnych kandydatów, ale pod warunkiem, że mogą oni liczyć na dobre warunki w podstawowych kwestiach. Realna elastyczność i odpowiednia płaca okażą się ważniejszym argumentem niż np. dostęp do SPA. Oczywiście nie zaszkodzi wprowadzić jakieś ciekawe benefity pracownicze, które zaintrygują kandydatów. Nielimitowany urlop brzmi jak bajka, a jednak sprawdza się w wielu firmach. Dotyczy to także polskiego rynku, czego przykładem jest choćby Traffit oraz Bitpanda SYZYGY Warsaw. Wymienione firmy zdecydowały się na wdrożenie takiego benefitu pozapłacowego, gdyż jak same mówią: ufają swoim pracownikom. Coraz więcej pracodawców przekonuje się również do wdrożenia 4-dniowego trybu pracy lub zredukowania czasu pracy do 6 godzin dziennie. 

Jak mówić o benefitach firmowych w ogłoszeniach o pracę? 

Na koniec: samo wdrożenie pakietu benefitów firmowych nie wystarczy, żeby przyciągnąć nowych pracowników. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak o nich mówić w procesie rekrutacji. Zanim jednak przystąpimy konkretnie do benefitów, warto pamiętać o kilku kwestiach w trakcie tworzenia ogłoszenia. Przede wszystkim nawet obszerny, kwiecisty opis stanowiska nie zastąpi informacji o zarobkach. Zamiast pisać “atrakcyjne wynagrodzenie” warto podać po prostu widełki płacowe. 

71%

osób chętniej aplikuje na oferty z widełkami zarobków (Pracuj.pl)

61%

Polaków zwraca uwagę na benefity w trakcie zmiany pracy (Pracuj.pl)

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na inne frazesy, które często pojawiają się w ogłoszeniach o pracę. Poza “atrakcyjnym wynagrodzeniem” nierzadko można natrafić na takie zwroty, jak np. “młody, dynamiczny zespół” czy “możliwość rozwoju”. Zwykle tego typu wyrażenia nie mówią nic konkretnego kandydatowi. Wręcz przeciwnie mogą być odebrane w negatywny sposób (dla przykładu “umiejętność samodzielnej organizacji pracy” może być odczytany jako chaos i brak struktury organizacyjnej w firmie). 

Zamiast nic niemówiących frazesów, należy więc postawić na rzetelny opis stanowiska i warunków pracy. Warto również wyróżnić obecność benefitów firmowych, z krótkimi informacjami na ich temat (o ile jest taka potrzeba). Dla przykładu, jeśli oferujemy rozbudowany pakiet medyczny, uwzględnijmy to w opisie, ponieważ wzmianka o treści “prywatna opieka zdrowotna” może wydawać się standardem. Nie chodzi o to, żeby rozpisywać się na temat dodatków pozapłacowych, ale jeśli niosą istotne korzyści, warto dodać krótką adnotację. 

Nierzadko w ogłoszeniach znajduje się informacja “rozbudowany pakiet benefitów”, która może być odebrana jako kolejny frazes. Zwłaszcza jeśli w rzeczywistości na ten pakiet składają się maksymalnie dwa dodatki pozapłacowe. Oczywiście nie liczy się ilość, a jakość oferowanych dodatków. Czasami zamiast wielu benefitów pracowniczych, z których korzysta garstka osób, warto postawić na rozwiązanie, które wyróżni nas spośród innych ogłoszeń. Jeśli jednak możemy pochwalić się długą listą dodatków pozapłacowych, poświęćmy im osobną sekcję w ogłoszeniu o pracę. 

Benefit lunchowy

Przykładem atrakcyjnego benefitu firmowego jest dofinansowanie posiłku w miejscu pracy. To doskonała forma wsparcia w czasach inflacji, która pozwala dodatkowo zaoszczędzić czas na przygotowanie jedzenia w domu. Dodatkowo regularne i zdrowe posiłki w czasie pracy wpływają na wysoką wydajność i lepsze samopoczucie, dlatego wspierają wellbeing zespołu. Benefit lunchowy to przykład rozwiązania, z którego chętnie korzystają wszyscy pracownicy, bez względu na rodzaj zajmowanego stanowiska. Jeśli szukasz pomocy w organizacji posiłków, zgłoś się do nas! Lunching to innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na zamawianie świeżo przygotowanych dań z dofinansowaniem od pracodawcy.

Współpraca z Lunchingiem daje nam możliwość zaoferowania benefitu, który wyróżnia się konkurencyjnością na rynku pracy, a co najważniejsze – oszczędza wszystkim zarówno czas, jak i finanse.

Martyna Korczak-Janik, Novomatic

Programista wybrał nas, a nie innego pracodawcę, bo mamy Lunching.

Magdalena Woźniak, Plum

Otrzymaj bezpłatną wycenę

Zgłoś firmę, a nasz pracownik skontaktuje się z Tobą, aby zebrać potrzebne informacje
i przygotować dla Ciebie indywidualną wycenę.